الگوي غذایی صحیح کودکان

برنامه غذایی مناسب کودکان سنین زیر ۵ سال باید حاوي تمام گروه هاي غذایی اصلی باشد
شامل نان و غلات، میوه ها و سبزي ها شیر ولبنیات و گوشت و جانشین ها باشد .

تعداد وعده هاي غذایی

کودك باید در روز حداقل ۵ وعده غذا شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده بخورد. صبحانه کودك مهم ترین وعده غذایی او است و مصرف آن موجب یادگیري بهتر و دقت بیشتر او می گردد. برنامه غذایی کودك را باید طوري تنظیم نمود که صبحانه را با سایر افراد خانواده بخورد تا عادت به صبحانه خوردن دراو ایجاد شود.

میان وعده

میان وعده غذاي مختصري است که بین دو وعده اصلی به کودك داده می شود.
از آن جایی که معده کودك کوچک است ولی نیاز او به انرژي زیاد می باشد، با خوردن سه وعده اصلی غذا نیازهایش تامین نمی گردد. باید به یاد داشت که میان وعده تنها سهم کوچکی در تامین نیازهاي غذایی کودك دارد و هیچ گاه جاي وعده اصلی را نخواهد گرفت. بنابراین میان وعده ها باید بین وعده اصلی به کودك داده شود به طوري که۲-۳ ساعت با وعده اصلی غذایی فاصله داشته باشد.

میان وعده هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده، نان و پنیر، خرما، بیسکویت، میوه و خشکبار مانند بادام، پسته، گردو، کشمش، توت خشک و… جهت تغذیه کودك مناسب می باشند. از دادن تنقلاتی مانند پفک، یخمک، چیپس و …. که ارزش تغذیه اي آن ها کم است باید خودداري نمود زیرا خوردن این مواد غذایی اشتهاي کودك را کم کرده و باعث می شود تا نتواند غذاي اصلی را بخورد.


متخصص کودکان و نوزادان

کانال تلگرامی دکتر مهدی سعید مهر :drsaeedmehr

ارسال سوالات پزشکی و آزمایشات از طریق تلگرام به آی دی زیر :

dr_atfal@