بیش فعالی در کودکان

کودکان بیش فعال به چه مواد غذایی نیازمند هستند ؟

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان بیش فعال ، نقش پُررنگی ایفا می‌کند. رژیم غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند عامل بروز بیش فعالی در کودکان یا بدتر شدن آن شود.

اما می‌تواند به کودکان بیش فعال کمک کند تا راحت‌تر با این مشکل کنار بیایند. تغذیه کودکان بیش فعال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آنها می‌توانند با تغذیه‌ی سالم گام بلندی در جهت حفظ سلامتی‌ خود و مقابله با مشکل‌شان بردارند. بسیاری از کودکان رژیم غذایی مناسبی ندارند.

رژیم غذایی کودکان بیش‌ فعال، باید سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، چربی‌های سالم و غذاهای حاوی کلسیم باشد. شاید این غذاها تأثیری بر علائم بیش‌ فعالی کودکان نداشته باشد، ولی می‌توانند مقدمات سلامتی‌شان را فراهم کنند.

کودکان بیش فعال و تغذیه آنها

کودکان بیش فعال و تغذیه آنها

احتیاجات غذایی کودکان بیش فعال

 

– میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات محتوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی‌ای هستند که کودکان برای رشد به آنها نیاز دارند. میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند مقدار قابل توجهی از فیبر مورد نیاز کودکان را تأمین کنند. میوه‌ها و سبزیجات میان‌وعده‌های خوبی نیز هستند.

می‌توان به‌راحتی آنها را در مدرسه مصرف کرد. میوه‌ها با طعم خوب‌شان می‌توانند باب طبع کودکان باشند و کودکان، با لذت آنها را میل کنند.

– غلات کامل

غلات کامل و فرآوری‌نشده، حاوی سبوس و جوانه‌اند. غلات کامل منابع خوبی برای تأمین فیبر و سایر مواد مغذی‌اند. می‌توانید غلات کامل را در قالب نان‌های با آرد تیره (مانند نان سنگک) و سایر فرآورده‌های سبوس‌دار در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

مواد غذایی حاوی پروتئین

مواد غذایی حاوی پروتئین

– پروتئین

وجود پروتئین برای عضله‌ سازی و رشد بافت‌های بدن ضروری است. گوشت قرمز منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن محسوب می‌شود. بهتر است برای تغذیه‌ی کودک‌تان از گوشت‌های کم‌چربی استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی دوست ندارید، در رژیم غذایی کودک‌تان گوشت وجود داشته باشد، می‌توانید به‌جای آن از لوبیا، مغزها و لبنیات استفاده کنید.

– چربی‌های سالم

بدن کودکان به چربی نیاز دارد، ولی نه هر نوع چربی‌ای! باید کودک خود را با چربی‌های سالمی مانند چربی‌های تک‌ اشباع‌نشده، چند اشباع‌‌نشده و اُمگا-۳ تغذیه کنید.

برای تأمین این چربی‌ها باید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را در رژیم غذایی کودک‌تان قرار بدهید.

منابع غذایی حاوی چربی‌های تک‌ اشباع‌‌ نشده

  • آووکادو
  • دانه‌ها
  • مغزها
  • زیتون
  • روغن کانولا، زیتون و بادام‌ زمینی

منابع غذایی حاوی چربی‌های چند اشباع‌‌ نشده

  • ذرت
  • کنجد
  • سویا
  • حبوبات
  • روغن گلرنگ و آفتاب‌گردان

منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب اُمگا-۳

  • شاه ماهی
  • ماهی قزل‌آلا
  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • تخم کتان
  • دانه‌ی چیا
  • گردو
مواد غذایی حاوی کلسیم

مواد غذایی حاوی کلسیم

– کلسیم

کلسیم ماده‌ای معدنی است که وجودش برای تقویت استخوان‌ها به‌خصوص در کودکی و نوجوانی ضروری به‌شمار می‌رود.

با توجه به رشد سریع استخوان‌ها در این سنین، نیاز به کلسیم به‌شدت احساس می‌شود. نقش دیگر این ماده‌ی معدنی در انتقال تحریکات عصبی و تولید هورمون‌هاست.

کلسیم در فرآورده‌های لبنی مانند ماست و پنیر به وفور یافت می‌شود. کلم بروکلی، لوبیا، عدس و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند نیز منابع غنی از کلسیم هستند.


بیشتر بخوانید : علت بیش فعالی در کودکان 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *